«Καμπανάκι» για το κόστος μεταφοράς προϊόντων – Στο «τραπέζι» η αξιολόγηση λιμανιών και ναυλωτών
Η ναυτιλία συμφωνεί να συνεισφέρει αποτελεσματικά στην προστασία του περιβάλλοντος, ωστόσο το ερώτημα είναι ποιος πραγματικά θα πληρώσει στο τέλος τον λογαριασμό, επεσήμανε χθες ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Πλοίων Μεταφοράς Χύδην Ξηρού φορτίου (Intercargo) Γιάννης Πλατσιδάκης, αναλύοντας την οπτική των εκπροσώπων του κλάδου για μία «πράσινη ναυτιλία», σε συνέντευξη Τύπου με αφορμή τη συνεδρίαση στην Αθήνα της Εκτελεστικής και Τεχνικής Επιτροπής της Ένωσης.
Στη συνέντευξη Τύπου συμμετείχαν ακόμη ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός, πρόεδρος της τεχνικής επιτροπής της Intercargo, ο κ. Jay K. Pillai, αντιπρόεδρος της Intercargo, και ο κ. Κώστας Γκόνης, γενικός γραμματέας της Ένωσης, και παρουσιάστηκαν αναλυτικά τα θέματα που εξετάστηκαν νωρίτερα στη συνεδρίαση των Επιτροπών. Μεταξύ άλλων την Intercargo απασχολούν τα θέματα αερίων ρύπων, η ασφαλής μεταφορά φορτίων, η διαθεσιμότητα και επάρκεια λιμενικών εγκαταστάσεων, τα προβλήματα διαφθοράς που αντιμετωπίζουν τα πλοία στα λιμάνια, οι προκλήσεις από την υλοποίηση της διεθνούς σύμβασης Θαλασσίου Ερματος (Ballast Water management convention), κ.ά.
Το ερώτημα ποιος τελικά παράγει τους ρύπους και ποιος πρέπει να πληρώσει τον λογαριασμό είναι υπαρκτό σύμφωνα με τον κ. Πλατσιδάκη, ο οποίος εκτίμησε εν τέλει μία υπέρμετρη επιβάρυνση του κλάδου θα πλήξει την ανταγωνιστικότητά του και θα επηρεάσει το κόστος μεταφοράς των προϊόντων. Επίσης εν όψει της χρήσης καυσίμου μειωμένου θείου (0,5%) από το 2020, υπογράμμισε ότι είναι αναγκαίο να εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητα του. Σε κάθε περίπτωση η Intercargo, είπε ο πρόεδρός της, συμμετέχει επίσης στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και σε συνεργασία με τους εταίρους της στον κλάδο.
Αναλυτικά συζήτηση στις επιτροπές έγινε για τα θέματα ασφαλούς μεταφοράς φορτίων και για τις αιτίες πρόκλησης ναυτικών ατυχημάτων (βυθίσεις πλοίων). Ζητήθηκε να συμπιεστούν οι χρόνοι έκδοσης των πορισμάτων, προκειμένου ο κλάδος να μπορέσει να έχει στοιχεία ικανά για να τα θέσει υπόψη της ναυπηγικής βιομηχανίας αλλά και των Νηογνωμόνων.
Επίσης η Intercargo προβληματίζεται, όπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη Τύπου, για την επάρκεια των λιμενικών υποδομών, οι οποίες δεν μπορούν να συγκριθούν με το επίπεδο των υποδομών του κλάδου των δεξαμενοπλοίων, ενώ σημειώθηκε ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων τα βυθίσματα είναι οριακά έως απαράδεκτα, και οι χώροι παραβολής ενίοτε δεν είναι αντιπροσωπευτικοί του μεγέθους των πλοίων που φιλοξενούνται στα λιμάνια.
Σημειώνεται, ένας ακόμη στόχος της Intercargo είναι η δημιουργία συστημάτων για την αξιολόγηση τόσο των λιμανιών όσο και των ναυλωτών. Τα πλοία εποπτεύονται και αξιολογούνται από εγκεκριμένους φορείς δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τα λιμάνια και τους ναυλωτές, είπε ο κ. Πλατσιδάκης. Τέλος, η αντιπροσωπεία της Intercargo προχώρησε και σε έναν απολογισμό της δραστηριότητας της σημειώνοντας ότι υπό την παρούσα διοίκηση σημειώθηκε αύξηση του αριθμού των μελών της, με αποτέλεσμα σήμερα η ένωση να αντιπροσωπεύει πάνω από 1.500 πλοία με συνολικό τονάζ 138 εκατ. dwt, ενώ ο αριθμός των μελών της αυξήθηκε κατά 32%.
Διαφθορά
Ο πρόεδρος της Intercargo Γιάννης Πλατσιδάκης έθεσε, μεταξύ άλλων, το θέμα της διαφθοράς στα λιμάνια, το οποίο είπε ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από τις τοπικές αρχές αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους στα Port State control, καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων μέλη των πληρωμάτων πέφτουν θύματα εκβιασμών με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τη φήμη του πλοίου και της πλοιοκτήτριας εταιρείας.